Als je een spiegelreflexcamera koopt, zit daar vaak een zogeheten kitlens bij. Dat is een allround lens waar de beginner in de fotografie zijn of haar eerste stappen zet naar een goede foto. Bij een APS-C body wordt vaak een 18-55mm lens geleverd met een diafragmabereik van ergens tussen f/3.5 en maximaal f/6.3. Een goed voorbeeld is de Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX. Niet heel lichtsterk en relatief ‘goedkoop’ van bouw, maar deze kleine lensjes zijn kwalitatief meestal best oké. Het zoombereik van 18 tot 55mm geeft de beginnende fotograaf een beeldhoek van groothoek tot licht tele. Een kitlens is bovendien klein en licht, en dus makkelijk mee te nemen.
Maar als je er aan toe bent om een stapje verder te zetten merk je al gauw dat zo’n standaard kitlens nét niet datgene levert wat je zou willen. Dan loont het om te gaan kijken naar een kitlens met meer mogelijkheden. En dan is de Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM (Contemporary) misschien wel precies wat je zoekt. Dat gold in elk geval wel voor mij.
Ik heb deze lens tweedehands gekocht, want nieuw is hij niet meer te verkrijgen. Je moet even goed zoeken naar de juiste variant, want in pak ‘m beet zeven jaar tijd heeft Sigma drie verschillende versie uitgebracht van de 17-70mm. De laatste is degene die je zoekt: de Contemporary, welke van de andere twee valt te onderscheiden door het zilverkleurige cirkeltje op de lensbody, met daarin de letter C. Van de drie presteert deze Contemporary veruit het beste. De Contemporary-serie is een lijn van Sigma-objectieven die zich richt op de serieuzere amateurfotograaf (waar de Art-serie zich meer op de professional richt).
Sigma is in het algemeen goed in het geven van lange namen aan hun objectieven. De Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM (Contemporary) is een allround zoomlens die alleen geschikt is voor APS-C camera’s (Sigma duidt dat aan met DC). Op een fullframe sensor zal hij vele lichtafval geven. De beeldstabilisatie (OS) werkt erg goed, en geeft een winst van tenminste drie stops. De autofocus (HSM) werkt goed en is relatief snel, maar kan niet worden overruled door aan de zoomring te draaien. Je zult de AF/MF-schakelaar om moeten zetten om handmatig te kunnen focussen.
Het zoombereik is een van de twee grote voordelen van deze Sigma ten opzichte van een standaard bijgeleverde kitlens: met een beeldhoek variërend van 17mm tot 70mm heb je meer mogelijkheden. De winst aan het tele-eind is duidelijk: 70mm geeft je flink wat meer bereik. Aan groothoekzijde is de winst op het oog misschien minder opvallend. 17mm lijkt misschien maar een millimeter winst ten opzichte van de 18-55mm, maar toch scheelt het een stuk! Vooral in bijvoorbeeld nauwe straatjes of binnen kun je net even wat meer in beeld brengen.
Een dingetje waar ik in het begin even mee moest hannesen is dat de draairichting van de zoom in tegengestelde richting is als die van Nikon- en Tamron-objectieven. Maar dat went snel genoeg.
Het andere grote voordeel van de Sigma is de lichtsterkte. Het diafragma van f/2.8 op 17mm tot f/4 op 70mm geeft je, zeker in combinatie met de goede beeldstabilisatie, een stuk meer vrijheid in de instellingen van je sluitertijd en ISO. Dat gezegd hebbend laat de scherpte bij 17mm en f/2.8 in de hoeken iets te wensen over, maar het diafragma een stop kleiner maken lost dat probleem op. De centrumscherpte is over het hele zoom- en diafragmabereik zonder meer uitstekend te noemen.
Sigma heeft op dit objectief een Macro-aanduiding gezet, maar het is geen macro-objectief. De Macro-maatstaf van 1:1 vergroting kan niet worden gehaald. Toch kan met deze lens goede resultaten worden geboekt met close-ups, want de kortste scherpstel-afstand is slechts 22cm. Dan is het natuurlijk wel zaak dat je je onderwerp niet afschrikt als je er zo dicht bovenop gaat zitten… Bovenstaande sprinkhaan bleef echter netjes zitten totdat ik de foto had gemaakt.
Ook handig: als je uitzoomt zie je op de zijkant van de lenstube een grafiek van de maximale vergrotingswaarde, variërend van 1:5.8 bij 17mm tot 1:2.8 bij 70mm. Nogmaals, niet de ideale 1:1 voor macro-werk, maar toch hele acceptabele waarden.
Als je zo kort op je onderwerp zit loop je met deze lens overigens wel een (klein) risico dat er een schaduw van je lens over je onderwerp valt. Dat kun je eventueel oplossen door een ringflitser te gebruiken of een externe lichtbron – een flitser of een (daglicht)lamp – links en/of rechts van je lens te plaatsen.
Als tegenwoordig wordt gevraagd welke kitlens het beste is voor een Nikon APS-C camera, dan wordt meestal verwezen naar de Nikon AF-S 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR DX vanwege het grote zoombereik, of naar de sublieme Nikon AF-S 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX, de lens die qua performance het beste is te vergelijken met de Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM (Contemporary). De prestaties van de Nikon zijn zonder meer (iets) beter, en je hebt een (iets) groter zoombereik, zowel aan groothoek- als aan tele-zijde. Voor de Nikon 16-80mm betaal je echter een flink stuk meer: nieuw kost dit objectief meer dan €1.100,- en zelfs voor een tweedehands exemplaar leg je vaak meer dan €600,- neer. De Sigma 17-70mm is weliswaar nieuw niet meer verkrijgbaar, maar tweedehands ben je aan deze lens rond de €250,- kwijt. De betere prestaties van de Nikon maken in mijn optiek (en in die van meerdere professionele reviewers) geen dusdanig verschil dat die de exorbitant hogere aanschafprijs verantwoorden. De Sigma 17-70mm is dan ook een uitstekend lichtsterk en betaalbaar alternatief voor een standaard kitlens.
Ik heb de Sigma 17-70mm al een aantal jaren in bezit, maar hij staat niet zo heel vaak meer op mijn camera. De combinatie van de Sigma 18-35mm f/1.8DC HSM Art en de Tamron 35-150mm f/2.8-4 Di VC OSD – beide professionele objectieven – biedt voor mij vooral bij event- en concertfotografie veel meer mogelijkheden en een beter resultaat. Maar als ik licht wil reizen en geen zin heb om een grote cameratas met extra lenzen mee te zeulen is de Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM (Contemporary) zonder meer de beste keuze uit mijn assortiment. En dat is de reden waarom ik heb de laatste tijd weer steeds vaker uit de tas haal.
De all-rounder: Tamron 35-150mm f/2.8-4 >>
SPECIFICATIES
Lens: | Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM (Contemporary) |
Lensconstructie: | 16 elementen in 14 groepen |
Lens type: | Standaard zoomlens |
Sensor type: | APS-C |
Geschikt voor: | Eventfotografie, reisfotografie, straatfotografie, close-upfotografie, natuurfotografie, landschapsfotografie |
Aantal diafragmalamellen: | 7 |
Maximaal diafragma: | f/2.8-4 |
Minimaal diafragma: | f/22 |
Minimale scherpstelafstand: | 22 cm |
Maximale vergroting: | 1:2.8 |
Afmetingen (diameter x lengte): | ⌀ 79 mm × 82 mm |
Gewicht (gram): | 465g |
Filtermaat: | 72mm |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |